Onze identiteit, missie en visie
Wij geven dit vorm op een positieve uitdagende manier in een veilig klimaat.
Wij hechten waarde aan de katholieke identiteit van de school.
Ons onderwijs
-
gemotiveerd en betrokken zijn
-
(zelf) verantwoordelijk worden
-
meer zelfvertrouwen krijgen in zichzelf en om een (leer) taak tot een goed einde te brengen
Aangezien kinderen erg verschillen in ontwikkelingstempo en/of mogelijkheden, differentiëren we op verschillende manieren. Differentiatie is de manier waarop de leerkracht met de verschillen omgaat en daarop zijn of haar onderwijs afstemt. Met als doel tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften van de kinderen om daarmee de leermogelijkheden van de kinderen in de klas te vergroten en de leerlingen een bepaald doel te laten behalen. Er kan gedifferentieerd worden naar niveau, leerstijl en tempo.
Veiligheid
Om ervoor te zorgen dat iedereen veilig en met plezier naar school gaat heeft onze school een veiligheidsplan opgesteld. Ons veiligheidsplan is op te vragen bij de directeur. Kanjertraining Omdat wij het belangrijk vinden proactief en preventief te werken aan een prettig schoolklimaat en sociale veiligheid, hebben we in het schooljaar 2022-2023 als team gekozen voor de Kanjertraining. In 2024 hebben we de licentie hiervoor behaald en zijn we start gegaan met de kinderen. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: Vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Onderwijs voor het jonge kind
In de groepen 1 en 2 ligt het accent heel sterk op spelend leren. Kinderen van deze leeftijd hebben een enorm vermogen om dingen te leren. Dit werkt alleen op een manier die de kinderen aanspreekt, dus door te spelen. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij haken daarop in door te zorgen dat de school veel uitdagend materiaal heeft waarvan kleuters kunnen leren.
We werken voornamelijk met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Hierdoor leren kinderen spelenderwijs de wereld verkennen. Vanuit deze thema’s worden de activiteiten vormgegeven. Dit zijn onder andere activiteiten gericht op de taal- en rekenontwikkeling. Meestal vindt dit plaats in de grote en kleine kring. Waarbij leerlingen op hun eigen niveau worden aangesproken of opdrachten krijgen. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, en De taken/opdrachten zijn zichtbaar via pictogrammen op het planbord. De kinderen bepalen zelf op welke dag ze deze werkjes gaan maken, zodat ze al op jonge leeftijd kennis maken met het plannen van het werk, waarbij er een opbouw is van de hoeveelheid (verplichte) werkjes.
Werken met ontwikkelingsmaterialen
Tijdens de speel-/werktijd zetten we verschillende ontwikkelingsmaterialen in, zodat onze kinderen zich optimaal ontdekkend kunnen ontwikkelen. Dit zijn materialen die een bepaalde ontwikkeling kunnen stimuleren. Dit kan zijn: tellen, taal, kleuren, begrippen, vormen, etc. Dit materiaal is onder andere gericht op de taal- en rekenontwikkeling, de motoriek en de spelontwikkeling.
Peutergroep
In ons schoolgebouw is er ook een peutergroep aanwezig. De peutergroep zorgt voor een vernieuwende, frisse en uitdagende peuterwereld en biedt peuters een waardevolle leer- en levenservaring.
De peutergroep is voor alle peuters in Steenwijkerland van 2 tot 4 jaar. Samen spelen, delen, ontdekken en leren om straks goed voorbereid en vol zelfvertrouwen naar de basisschool te gaan.
Voor meer informatie mail naar:
info@kinderopvangcatent.nl
Documenten:
KDV Sint Clemens aanvraag VE
KDV Sint Clemens onderzoek na registratie
KDV Sint Clemens jaarlijks onderzoek
Beleidsplan Voor-en Vroegschoolse educatie Sint Clemens
Klachtenregeling SKO Catent 2023
Beleidsplan veiligheid en gezondheid Sint Clemens peuteropvang
Pedagogisch werkplan Sint Clemensschool