Onze visie op leren
Op onze school groeien kinderen op hun niveau binnen de groep. Hierbij speelt de kwaliteit van de lessen en de kwaliteit van de leerkracht een belangrijke rol. Binnen de school leren zowel de kinderen als de leerkrachten met en van elkaar.
Op onze school wordt in alle lagen van de school en in de groepen samengewerkt, waarbij wij grote waarde hechten aan de gedeelde verantwoordelijkheid en met elkaar de verantwoordelijkheid dragen om het beste uit onze kinderen te halen. Leerkrachten van groep 1 t/m 8 werken veel samen, waarbij het belang van de kinderen voorop staat.
Op onze school streven wij naar
- een veelzijdige ontplooiing van kinderen in een stimulerende omgeving
- extra zorg ‘op maat’ voor kinderen die dat nodig hebben
- directe hulpverlening binnen de klas en buiten de klas
- kinderen voorbereiden op de maatschappij en samenleving
- een goed lopende schoolorganisatie
- onderwijs op een breed gebied te geven: van cognitief tot creatief en samenwerken met elkaar
We volgen onze kinderen door:
- gesprekken met ouders en kinderen te houden
- binnen het team de belemmerende en stimulerende factoren en de onderwijsbehoeften van een kind in beeld te krijgen en deze vervolgens toe te passen in de dagelijkse praktijk
- observaties in lessen
- toetsen af te nemen en te signaleren en vervolgens via een handelingsplan zorg op maat te geven
- een digitaal leerlingvolgsysteem en leerlingendossier bij te houden voor de kinderen
Onze visie op 21e-eeuwse vaardigheden
Wij willen de kinderen voorbereiden op de toekomst.
Naast taal en rekenen en de kernvakken, zijn de competenties samenwerken, creativiteit, ICT, geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden van belang.
Ook een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding komt van pas in de 21ste eeuw.
Zowel tijdens het ochtendprogramma als het middagprogramma komen deze competenties naar voren.
Zo werken kinderen met een weektaak, verwerken we methodes in het schrift en op computers, werken kinderen samen tijdens wereld oriënterende vakken, houden ze presentaties en worden er uitstapjes naar de praktijk gemaakt.
Handelingsgericht Werken (HGW) en Opbrengstgericht Werken (OGW)
Op de Sint Clemensschool werken we handelings- en opbrengstgericht. Handelingsgericht werken is een systematische manier van werken, waarbij het onderwijsaanbod wordt afgestemd op de basis- en onderwijsbehoeften van ieder kind. Deze behoeften formuleren we door aan te geven wat een kind nodig heeft om een bepaald doel te kunnen bereiken. De centrale vraag is: welke benadering, aanpak, ondersteuning, instructie etc. heeft het kind nodig? We richten ons niet zozeer op wat er mis is, maar meer op wat hij of zij nodig heeft om bepaalde doelen (opbrengsten) te bereiken en welke aanpak een positief effect heeft.
Op die manier wordt ook opbrengstgericht gewerkt: we proberen de prestaties te maximaliseren. Opbrengstgericht werken is een bewuste, systematische en cyclische werkwijze waarbij gestreefd wordt naar optimale opbrengsten. Goed onderwijs bieden vinden wij belangrijk, waarbij we toets gegevens niet zien als een vaststaand feit waar we geen invloed op hebben, maar als uitkomst van de kwaliteit van ons gegeven onderwijs.
We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de onderwijsbehoeften van de kinderen in de instructie (uitleg) en verwerking. We werken, wanneer mogelijk, met drie instructieniveaus. Voor de leerlingen die de stof vlot en goed begrijpen is een verkorte instructie vaak voldoende, daarna kunnen zij aan de slag. Dan volgt de groepsinstructie aan de basisgroep. Aansluitend is de verlengde instructie aan de instructietafel, deze is bijvoorbeeld bedoeld voor de kinderen die het vak moeilijk vinden. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben krijgen instructie op uitdagende lesstof.
De instructiebehoefte van de leerlingen beschrijven we per hoofdvak in een groepsoverzicht en groepsplan. Deze groepsplannen maken we twee keer per schooljaar. Tijdens deze periode zijn er enkele tussenevaluaties. Bij groep 1 en 2 worden de doelen en activiteiten uitgewerkt in een themagericht groepsplan. Na deze periode is er een evaluatie om te kijken of de gestelde doelen zijn behaald en of de aanpak aangepast moet worden. Deze evaluatie vindt plaats in een groepsbespreking met de intern begeleider (IB’er).